Képernyőtudatos család (Devorah Heitner) – könyvelemzés
Tartalom
🚀A könyv három mondatban
👌Kiknek ajánlom a könyvet?
⚡TL;DR
🧭Bevezetés
🧠Szemlélet
🛠Eszköztár
👨👦A mentorálás területei
🤔Reflexió
🚀A könyv három mondatban
- Bár a gyerekek jól kezelik a digitális eszközöket, a digitális írástudás megszerzéséhez útmutatásra van szükségük, amit a szülők mentorálással tudnak elérni.
- A mentorálás nemcsak csökkentheti az online világ negatív hatásait, hanem egyúttal erősítheti is a pozitív technológia használatot.
- A könyv az iskola, a család és a közösségi média területén nyújt betekintést a gyerekek online életébe, illetve ezeken a területeken a mentorálást segítő eszközöket biztosít kérdések és útmutatók formájában.
👌Kiknek ajánlom a könyvet?
Mindenkinek, aki valamilyen formában támogatni szeretné a gyerekeket a digitális tudatosságuk növelésében. Különösen azoknak ajánlom, akik okostelefon-vásárlás előtt állnak, vagy már valamilyen szabályokat bevezettek a gyerekük okoseszköz használatára, de szeretnének továbblépni (pl. a korlátozástól a mentorálás felé).
⚡TL;DR
Ha valaki túl hosszúnak találja ezt az elemzést, vagy a könyvet, akkor a következő audiovizuális tartalmakat tudom ajánlani:
- Heitner TEDx-es előadását.
- A 1000 Hours Outside Heitnerrel készült podcast adását ( Apple Podcasts , Spotify, Google Podcasts ).
🧭Bevezetés
A Képernyőtudatos család abban segít a szülőknek, hogy hogyan mutathatnak utat gyereküknek a digitális világban. A különleges ebben a könyvben az, hogy ezt egy sajátos szemlélettel teszi. A műfajban szokásos módon persze foglalkozik a kockázatokkal, ad útmutatást a képernyőidő szabályozására, a megfelelő adatvédelmi beállításokra stb., de ezek mellé társít egy sajátos techpozitív mentori szemléletet.
A könyv szerzője Devorah Heitner amerikai ifjúsági és médiaszakértő, aki többek közt szülőknek ad digitális gyereknevelési tanácsokat és tart a témában előadásokat. A Képernyőtudatos család Heitner első könyve, 2016-ban jelent meg angolul. A második könyve a Growing up in Public (magyarra talán így fordítható: Felnőtté válás a nyilvánosság előtt) címet viseli, és 2023 szeptemberében fog megjelenni. A kor szellemének megfelelően Heitnernek van Substack hírlevele is.
A könyv kilenc fejezetből áll. Az első két fejezet a gyerekeket érintő digitális kihívásokat taglalja, illetve, hogy mit csinál online a fiatalabb korosztály. A következő három fejezet a szülők technológia használatának feltérképezéséről szól, illetve bemutatja a mentori techpozitív szemléletet és eszközkészletet. Az utolsó négy fejezet a gyerekek digitális életének különböző területeit mutatja be (család, iskola, közösségi média) és ad útmutatást a mentoráláshoz.
Heitner a technológia kutató, Alexandra Samuelt felmérését idézi, aki három csoportba osztotta a szülőket a technológiához való viszonyuk alapján:
- Korlátozók: A képernyőidőt korlátozzák a minőségre való tekintet nélkül. Nem alakítanak ki digitális készségeket. Elsősorban a nem iskolás gyerekek szülei közt népszerű.
- Mentorok: Megértik és segítik a gyerek digitális eszközhasználatát. Beszélgetnek a felelős internethasználatról, ismereteket adnak át, együtt videójátékoznak.
- Ráhagyók: Nem korlátoznak, nem mentorálnak, a gyerekek így magukra vannak hagyva.
A digitális bennszülött gyerekek igénylik az útmutatást, a mentorálást a digitális világban való eligazodáshoz. Itt nem a digitális eszközök kezelésére kell gondolni, abban profik. Heitner rámutat, hogy például a konfliktusok kezelésének képessége, vagy a megfelelő adatvédelmi és biztonsági beállítások alkalmazása nem következik egyenesen a digitális eszközök használatából.
A mentorálás nehéz, mert szükséges hozzá a gyerekek digitális világának ismerete, az élettapasztalat és a gyerekkel való bizalmi kapcsolat. A szülőknél van, ahogy Heitner fogalmaz az „aduász”, az élettapasztalat. Ez kiváló kiindulópont, de a digitális írástudás megszerzése és a bizalmi kapcsolat kialakítása komoly kihívás lehet a szülőknek.
A Képernyőtudatos család szerintem a mentorálás igénye és a mentorálás kihívásai közötti szakadékot igyekszik áthidalni. Heitner ehhez nyújt egy szemléletet, biztosít eszközöket, és megmutatja a legfontosabb területeket, ahol a gyerekeknek útmutatásra lehet szükségük.
🧠Szemlélet
A könyv mentorálás fókuszú szemlélete talán úgy érthető meg könnyen, ha összehasonlítjuk a korlátozás / ellenőrzés típusú megközelítéssel.
A szülői aggodalmak mindkét esetben hasonlóak. Ilyen aggodalmak például azok, amiket Heitner a könyv elején felsorol: a társas készségeik elvesztése, konfliktusok a digitális világban, digitális lábnyom, internetes zaklatás, illetlen tartalommal találkozás, helymegjelölés, idegenekhez való viszony és a sok képernyőidő.
A korlátozásnak szerintem a célja ezen aggodalmak, de még inkább a technológia okozta negatív hatások mérséklése. Ezt a célt az online tevékenységek és a képernyőidő korlátozásával igyekszik elérni.
A mentorálás esetén is cél a negatív hatások csökkentése, de ez csak az egyik cél, pl. a digitális írástudás átadása mellett. Az eszközök is változatosabbak. A mentorálás is alkalmazhat világos kereteket, de a digitális képességek fejlesztése, a beszélgetés és a közös tevékenységek szintén fontosak.
Az eszközök változatosságát a könyv célkitűzése indokolja, ami az, hogy a család a technológiai írástudás forrásává váljon. Erre építve a gyerekek digitális írástudása, képernyőtudatossága nőhet, és digitális bennszülöttekből digitális állampolgárokká léphetnek elő. Itt nem a technikai tudás a lényeg, hanem az olyan „soft-skillek” elsajátítása, mint a konfliktuskezelés, és a másokhoz való kapcsolódás képessége a digitális térben.
A korlátozáshoz képest a mentorálásban van szerintem perspektíva, azaz a mentorálás egy előremutató dolog. A mentorálás, például a korlátozással ellentétben, nem merül ki a negatív hatások kezelésében, hanem képes a folyamatot „átbillenteni” a képzeletbeli holtponton, és továbbvinni egy pozitív irányba.
Nézzünk meg két kérdéses területet.
- A gyerekek túl sok időt töltenek a képernyő előtt:
- Korlátozás: A gyerekek képernyőidejét korlátozzuk le.
- Mentorálás: Nem minden képernyőidő egyenértékű. Kezeljük külön a kreatív / produktív képernyőidőt és a tartalomfogyasztást. Keressünk tartalmas offline tevékenységeket (főzés, varrás, játszás stb.)
2. A gyerekek túlzásba viszik az online megosztást:
- Korlátozás: Legyenek tér, idő és tartalombeli korlátai annak, hogy a gyerek mit oszthat meg.
- Mentorálás: Legyenek szabályok, de ezeken túl beszélgessünk a gyerekkel a posztolás mögötti motivációkról, a posztolás előnyeiről és hátrányairól. Ösztönözzük a gyereket, hogy kreatív, pozitív tartalmakat osszon meg.
Van olyan terület, amivel a korlátozás nem nagyon tud mit kezdeni. Ilyen például az, hogy a gyerekek kapcsolódni szeretnének online. Ez nem egy negatív dolog, itt a „nulláról indulunk”, azaz nem egy kockázatos dolgot kell kezelni. Mentorálással a kommunikáció igényét fel lehet ismerni, és pozitív irányba tovább lehet vinni.
Heitner szemléletében megjelenik a techpozitivitiás. Ez nem azt jelenti, hogy a technológia mindenható. Ugyanakkor a technológiának van pozitív oldala, nyújt lehetőségeket és pozitív erő lehet a világban.
A technológia pozitív oldala mellett ott van maga a technológia által teremtett realitás is, amit Heitner részletesen bemutat, és elfogadja, mint körülményt. Rámutat például, hogy a gyerekek fényképezgetős, vizuális kultúrában élnek: „a szelfik és a képek az ő világuk valósága, és semmi értelme küzdeni ellene” (55. o.),
A digitális világ realitásainak elfogadása fontos mozzanat, mert jelent egyfajta keretet, amin belül a Képernyőtudatos családban említett megoldások értelmezhetők.
[Egy zárojeles megjegyzés a különböző megközelítésekről
A digitális tudatossági megközelítéseket elhelyezhetjük egy mátrixban. Az egyik szempont, hogy az adott megközelítés a technológia negatív hatásait kezeli vagy kizárja. A másik szempont, hogy a technológia pozitív hatásait kihasználja, vagy nem használja ki. A Képernyőtudatos család mentori szemlélete elfogadja a digitális világot, mint realitást. Emiatt a technológia negatív hatásait (pl. amik a közösségi médiában jelentkeznek) nem zárja ki, hanem kezeli. Ugyanakkor a techpozitivitás miatt kihasználja a technológia pozitív oldalát.
A korlátozó megközelítés szintén kezeli a negatív hatásokat, de nem keresi a pozitív megközelítéseket. Olyan is lehet, hogy valaki a negatív és a pozitív hatásokat is kizárja, mint például az okostelefonokat nem használó tinédzserek New York-i klubja, a Luddite Club (legyen ez a „luddita megközelítés”).Végül a „hipertudatos megközelítés” pedig kizárja, vagy minimálisra csökkenti a negatív technológiai hatásokat (pl. alig használ közösségi médiát), de nagyon tudatosan kihasználja technológia pozitív oldalát (pl. programozás, kreatív tartalmak készítése, tanulásra stb.]
Egyelőre nem világos, hogy melyik megközelítés lesz a „nyerő”. Például kisebb gyerekeknél lehet, hogy az ellenőrzés hatékonyabb, mint a mentorálás. Nagy kérdés szerintem, hogy hosszútávon a mentori, vagy a hipertudatos megközelítés kerül előtérbe. Lehet, hogy a hipertudatos lenne az ideális, de valószínűleg mindaddig, amíg a gyerekek nagy része használ közösségi médiát, releváns lesz a mentori szemlélet is.
A luddita megközelítés nem fogadja el a digitális valóságot (különösen a közösségi médiát és a sok online töltött időt), mint keretet, és inkább a gyerekek számára értékes offline tevékenységeket hangsúlyozza (barátokkal, családdal töltött idő, hobbik, stb.) Értékes offline tevékenységek a könyvben is megjelennek, de ezek inkább kikacsintások. A fókusz szerintem a digitális világ nehézségeinek kezelésén és a pozitívumok előmozdításán van.]
A fentiekből talán érzékelhető, hogy a mentorálás haladó szint. A mentor szülőknek példát kell mutatniuk, meg kell ismerniük a gyereket digitális világát, képességeket kell tudni átadniuk. Mindez rengeteg idő és energia, illetve stratégiai megközelítést igényel. A könyvben szerencsére számos eszköz található, ami a mentorokat ebben a mélyvízben segítheti.
🛠Eszköztár
A mentorálás egyik kézenfekvő eszköze a gyerekekkel való beszélgetés. A könyv célja, hogy útmutatást nyújtson a gyerekekkel való beszélgetéshez, így számos példakérdést és a beszélgetésekhez használható jó gyakorlatot találunk. Ilyen például az, hogy a gyerekek válaszait fogadjuk higgadtan, ne reagáljunk csípőből. Hagyjuk, hogy a saját szavaikkal fogalmazzanak.
A beszélgetés jellegéből adódóan egy rugalmas műfaj, így a könyvben lévő példakérdések is változatosak. Vannak olyan kérdések, amik célja a gyerek tudásának felmérése, például: „ha egy magánjellegű információt szűkebb körnek szánunk, hol érdemes megosztani?” (78. o.) Ennek a kérdésnek a feltételében sok kockázat nincs, de akadnak kényesebb területek. Ilyen lehet az, amikor a gyerek viselkedése nem tetszik a szülőnek – ekkor Heitner taktikus megközelítést javasol:
„Érdemes nyitott kérdéseket feltenni a helyzetről, ahelyett, hogy kíméletlenül szembesítenénk [a gyereket] a viselkedésével. „Mit gondolsz erről a dologról közted és Sean között?” – ez sokkal jobban hangzik, mint az, hogy „Sean olyan szemét veled, tűrhetetlen, hogy ilyen szavakat használ a neked írt üzeneteiben”. (125. o.)
Ott vannak az olyan ingoványos területek is, mint a csoportos üzenetek, a szexting, a képmegosztás és egyáltalán a közösségi média, melyekhez mind-mind találunk kérdéseket a könyvben. Nyilván nem csodaszerek ezek a kérdések, de szerintem mankónak, beszélgetésindítónak hasznosak, különösen, ha más eszközt is használunk.
Ilyen további eszközre példa a könyvből, ha a szülő közösen játszik a gyerekkel, vagy oszt meg képet a közösségi médiában. Meg lehet kérni a gyereket, hogy mutasson számára pozitív és negatív profilokat. Az eszközök között a személyes kedvencem a könyvből a gyerekkel való apptervezés.
Heitner több olyan esetet is leír, ahol gyerekeket arra kért, hogy tervezzenek appot. Így született meg például a képzeletbeli „Üzizár” app , ami egy idő után korlátozná az elküldhető üzenetek számát, ha a másik nem válaszol a sorozatos üzeneteinkre. Egy másik kitalált app, a „Csillámchat”, a nem kedves üzeneteket kezelné azzal, hogy figyelmeztetne egy üzenet elküldése előtt („biztos, hogy el akarod küldeni?”).
Az összetett problémák megoldására néhány útmutató is szerepel a könyvben. Az útmutatók konkrétabbak, mint a beszélgetést segítő kérdések, de nem technikai jellegűek. Inkább elvekről, az adott technológiától többnyire független tanácsokról van szó. A változó technológia miatt Heitner tudatosan kerülte a részletességet. Ugyanakkor emiatt hét évvel a kiadás után is relevánsak a tanácsok, ami nagy szó a digitális tudatosság műfajában.
Az alkalmazások engedélyezéséhez és bevezetéséhez például a következő útmutatót találjuk (74-76. o.):
- Az engedélyezés előtt beszéljük meg a gyerekkel, hogy milyen alkalmazásról van szó, mi vonzza benne, mire és miért használná? Másoktól, tematikus weboldalakról (pl. Common Sense Media) is tájékozódhatunk.
- Az alkalmazás megismerése és kipróbálása terén tetszik, hogy Heitner differenciált, és a szülők szempontjából praktikus megközelítést alkalmaz. A tipikus tanács az szokott lenni, hogy a szülő töltse le és használja a trendi alkalmazásokat. Heitner ennél több lehetőséget kínál. Az alkalmazást fel lehet fedezni közösen a gyerekkel, vagy egyénileg. Az egyéni felfedezés függ az alkalmazás típusától. Ha játékról van szó, akkor lehet játszani a próbaverzióval, vagy megnézni a YouTube-on, ahogy mások játszanak a játékkal. Közösségi média appnál a szülő használhatja az asztali verziót is.
- Az alkalmazás engedélyezése utáni átbeszélendő területek: Mennyi időt tölthet a gyerek az alkalmazással; milyen adatvédelmi beállításokat fog használni (különös tekintettel a helymegosztásra); lista írása arról, hogy mit csinálhat / nem csinálhat az appon; közösségi alkalmazás esetén kivel veheti fel a kapcsolatot; mi alapján dönti el, hogy mit posztol; meg kell-e adnia a szülőnek a jelszavát; megengedi-e, hogy a szülő kövesse.
A könyvben van még útmutató az első okostelefon megvásárlását övező dilemmák eldöntéséhez, és a zavaró tényezők kizárásához házi feladat írása közben. A családi digitális szabályzat kialakításához, a családi fotók megosztásához, sőt, a gépmentes étkezéshez is van útmutató.
Az útmutatók, eszközök közül én a konkrétakat szoktam általában keresni (nem véletlenül van benne az itiner a blog nevében 😉).
A Képernyőtudatos család olvasása viszont ráébresztett, hogy létezhet „szemléletbeli eszköz” is, ami főképp az olyan kevésbé megfogható témáknál lehet hasznos, mint a konfliktusok kezelése a közösségi médiában és a társas kapcsolatok. Ilyen szemléletbeli eszköz az empátia, aminek Heitner egy külön fejezetet szentel.
Az empátia megértést, együttérzést jelent. A digitális tér jellemzői, például az intenzitás, a folyamatos összekapcsoltság nehezített terep a szülők és a gyerekek számára. Ebben a digitális térben az empátia valami olyasmit jelent, hogy megértjük: nem könnyű az itteni kihívásokkal megbirkózni.
Az empatikus szülő együttérzéssel fordul maga felé és a folyamatos online jelenlét nyomásával küzdő gyerek felé. Az empatikus gyerek megérti, ha más nem tud egyből visszaírni. Az empátia szerintem a digitalizációból adódó frusztrációt segíthet csökkenteni, és így nagyban támogatja a mentorálást.
A mentoráláskor a szülő saját maga is eszköz lehet, ha Heitner megfogalmazásában „techpozitív szülővé” válik. A techpozitív szülő átgondolja a digitális eszközökkel való kapcsolatát, ami minta a gyerek számára. A gyerekek figyelnek, így lesz ez a személyes példa is egy eszköz.
A techpozitív szülővé és a mentorrá váláshoz a szülőknek fel kell készülniük. Ennek vannak egyéni útjai, például a gyerekek által használt appok kipróbálása és a közös játszás. Azonban Heitner is tudja, hogy az újdonságokkal nehéz lépést tartani. Emiatt javasolja például, hogy a szülők beszéljenek egymással, találjanak maguknak a digitális világban jártas mentort. A szülők továbbá követhetnek olyan szakértőket is, akik helyettük tartják a lépést az újdonságokkal, vagy kereshetnek a digitális tudatosságra fókuszáló internetes oldalakat.
„Sok munkát kíván, hogy lépést tudjunk tartani a legújabb gyerekműsorokkal, alkalmazásokkal és játékokkal. Testáljuk másra ezt a gyakorlatot, akik kritikus szemmel nézik és értékelik a gyerekeknek szánt alkalmazásokat, műsorokat és játékokat!” (104. o.)
Mentorként nem árt, ha van valami rálátásunk arra, hogy a gyerekek mit is csinálnak az online térben. A Képernyőtudatos család segít ebben. Heitner a saját szülői, tanácsadói tapasztalatát vegyíti szakmai könyvekkel és internetes hírekkel, szerintem jó arányban, és ad egyfajta, olykor meghökkentő képet a tinédzserek online életéről.
A digitális műfaj sajátossága, hogy ez a pillanatképp illékony: a könyvek elavulnak, az internetes források eltűnnek. Meglepő módon a forrásjegyzék viszont még most is tartogatott meghökkentő, a tinédzserek online életébe némi betekintést nyújtó internetes tartalmakat. Ilyen például az a blogbejegyzés, amiben egy 15 éves ír a Snapről, vagy egy amerikai egyetemista tragikus esete a közösségi médiával, illetve egy rádióadás, amiben tinédzserek mesélnek posztolási szokásaikról. Aztán van rádióbeszélgetés egy egész iskolát érintő sexting botrányról, amihez ott van egy brit ajánlás hasonló esetekre.
👨👦A mentorálás területei
A könyv témáit három témakörbe lehet sorolni. Ezek a család, az iskola, illetve a társas kapcsolatok, amiknek fontos színtere a közösségi média. Heitner a fentebb említett szemlélettel és eszközökkel közelíti meg a mentorálás ezen területeit.
A család és az iskola hagyományos, jobban szem előtt lévő területeknek mondhatók. Itt Heitner utal a jó gyakorlatokra és a sajátos, techpozitív szemlélet miatt eredeti, előremutató javaslatai is vannak. A közösségi médiában a gyerekek társas kapcsolatai már jóval nehezebben megfogható terület. A Képernyőtudatos család szemlélete és eszközei itt válnak igazán hasznossá, amellett, hogy a könyvben lévő információk segíthetnek megérteni ezt a szülők számára valószínűleg kevésbé egyértelmű területet.
A család berkein belüli médiahasználat klasszikus terepe a digitális tudatosságnak. Heitner is érinti a szokásos elemeket, így a szülői példamutatás fontosságát (pl. fotómegosztás terén), a család médiahasználatának menedzselését, gépmentes terek létrehozását.
A könyv érinti az okostelefon vásárlását is, ami ugyan szintén szokásos elem, de Heitner megadja a döntés kellő súlyát azzal, hogy (az első e-mail-címhez hasonlóan) az okostelefon vásárlást új mérföldkőnek nevezi, mint ami az „egyik legnagyobb döntés, amelyet szülőként meghozunk” (152. o.).
Heitner szerint a következő kérdéseket érdemes átgondolni telefonvásárlás előtt:
1. Társas kérdések: Mobil nélkül el lesz vágva a gyerek a társaitól? Az okostelefonnal háttérbe szorulhat a személyes érintkezés, és így elvesztheti az ahhoz szükséges készségeket?
2. Státuszt érintő kérdések: Ismerni kell a körülményeket – például problémás lehet, ha csak neki van iPhone-ja az iskolában.
3. Biztonsági kérdések: Képes a gyerek érett döntést hozni ezen a téren (pl. felnőtt tartalmak elérése, idegenekkel kapcsolatba kerülés)?
4. Adatvédelmi kérdések: Képek megfelelő megosztása, digitális lábnyom kérdése.
Az okostelefon vásárlása előtt még segíthet ha tisztázzuk a valós félelmeket és vágyakat. Heitner erre olyan példát hoz, hogy ha összeköttetésben szeretnénk lenni a gyerekkel, akkor lehet elég adó-vevőt adni neki (vagy butatelefont). Sorra vehetjük az okokat, amiért a gyerek okostelefont szeretne. Illetve ami fontos, hogy tanítsuk meg az alapvető telefonos illemszabályokat, azaz például hogyan kell udvariasan telefonálni.
Az említett szokásos témák mellett volt új elem is a családi médiahasználat terén. Ilyen az, hogy Heitner a digitális írástudás megszerzésének egyik terepeként tekint a családra. A pénzügyi műveltség fejlesztésének lehetőségét említi, például az alkalmazáson belüli vásárlások kapcsán. A haladók akár bankszámlanyitással, vagy csekkönyv vezetéssel (ilyenről én eddig nem is hallottam) is megpróbálkozhatnak.
A digitális eszközök zavaró tényezőként jelenhetnek meg a tanuláskor. Szerintem ez egy nehezen megoldható probléma, de a Képernyőtudatos családban a jó gyakorlatok össze vannak szedve: a zavaró tényezők blokkolása (Heitner is említi a Freedom appot, amiről itt írtam), a gépmentes tanulási időszak alkalmazása, a párhuzamos munkavégzés kerülése stb. Heitner feszegeti a kényelem vs „igazi” tanulás kérdését is, amikor a Google-keresés könnyedsége, vagy a matematikai egyenleteket megoldó appok használatának dilemmájáról ír. A tanulás szükségessége vs az eszközhasználat kérdése a generatív mesterséges intelligencia korában igen aktuális.
A család és az iskola területe elsősorban a gyerek és a digitális eszközök kapcsolatáról szól. Ez nem egy egyszerű kapcsolat, de talán még bonyolultabb kiigazodni a gyerekek online társas viszonyai között. Erről szólnak a könyvben a „barátság és szerelem a digitális korban” és a „felnőtté válás a nyilvánosság előtt” fejezetek.
A barátságról szóló fejezetben Heitner azt szemlélteti, hogy hogyan csavar a digitalizáció a barátságokon, a kommunikáción és a konfliktusokon, és támpontokat igyekszik adni ezek kezeléséhez. Ilyen támpont például a megfelelő adatvédelmi és biztonsági beállítások használata. A fejezetben ugyanakkor a konkrét eszközök helyett már inkább a mentori szemlélet, illetve a beszélgetés kerülnek előtérbe.
Felmerülhet a kérdés, hogy a mentorálás és az „egyszerű” beszélgetés elégséges-e az online barátságok nehézségeinek kezeléséhez. Nem lehetne itt is a tanuláshoz, vagy a családi digitális léthez hasonló, egyértelműbb szabályok mentén rendezni a dolgokat? A könyvből úgy tűnik, hogy egy homályos, ingoványos terepről van szó, ami ellenőrzéssel, egyértelmű szabályokkal nehezen kezelhető. Emiatt fontos a mentori szemlélet, ami alkalmas a problémák tapintatos felfedésére és kezelésére.
Az online barátsághoz kapcsolódó problémák összetettségét Heitner jól érzékelteti a könyvben példákon keresztül. Az író megosztja például egy beszélgetését gyerekekkel arról, hogy mit lehet a tenni FOMO-val (kimaradástól való félelem). A gyerekeknek több megoldási javaslatuk is volt: fagyievés, filmnézés, időtöltés a családdal, illetve a barátok elhívása – utóbbiról természetesen kell posztolni is, ami viszont másoknak okozhat FOMO-t… Úgyhogy nem egyszerű a képlet, főleg, hogy ide tartoznak az olyan témák is, mint a cyberbullying, az online üzenetküldés félreérthetőségei, az online kiközösítés és a közösségi média színpadias jellege.
A közösségi médiához kapcsolódik az utolsó előtti fejezet is, ami a nyilvánosság előtti felnőtté válásról szól. A fejezet abba nyújt betekintést, hogy a gyerekek a közösségi médiában mit és miért osztanak meg magukról, hogyan reagálnak a mások által megosztott tartalmakra, illetve mit lehet kezdeni a digitális lábnyommal és a digitális hírnévvel.
A megosztás, különösen a képek megosztása, és az így kialakuló digitális hírnév menedzselése egy elsőre (és másodszorra is) őrültnek, kuszának tűnő valami. Heitner viszont rávilágít arra, hogy van ebben rendszer. Sőt nagyon komoly – igaz, nem kimondott – szabályok vonatkoznak a képmegosztásra, a lájkolásra és a kommentelésre.
A korábban említett, kilencedikes lányokkal készített rádiós interjúból Heitner idéz egy részletet. Az interjú előtt a lányok posztoltak közösségi médiára. A posztolás követően pedig elmagyarázták a riporternek, hogy a posztra kb. hány lájkot várnak, illetve kitől. Azaz nekik egyáltalán nem volt mindegy, hogy milyen gyorsan, kitől és hány lájkot kapnak, és viszonylag jól meg tudták jósolni ezeket a számokat.
Egy másik példából megtudhatjuk, hogy a fürdőruhás képek posztolására milyen szabályok vonatkoznak. Heitner egy tinédzser lányokkal való beszélgetéséből tudta meg, hogy a bikini szabály azt jelenti, hogy fürdőruhás képet csak akkor lehet posztolni, ha a családdal együtt vannak rajta.
De mit lehet kezdeni a digitális lábnyommal? Heitner kézzelfogható tanácsokat ad, például a biztonsági beállításokra, helyadatokra, vagy a nyilvánosan elérhető információk rendszeres ellenőrzésére vonatkozóan. A mentor szerepe ezen a téren ugyanakkor inkább támogató, „beszéltető jellegű”. Például kérdésekkel segíthet a gyereknek a kimondatlan posztolási szabályok megfogalmazásában.
A mentor segíthet abban, is, hogy hogyan lehet a mások által megosztott tartalmat a helyén kezelni, például a túlzott kritika kerülésével:
„A képernyőtudatos megközelítés lényege nem az, hogy teljesen kiiktassuk a kritikát, hanem hogy rávezessük a gyerekeket arra, hogy a zsigeri reakciójukat megvizsgálják, és azt is meglássák, hogy azok, akik nem ismerik őket, könnyen ítélkezhetnek igazságtalanul róluk a fényképeik alapján.” (252. o.)
Heitner megközelítése azért érdekes, mert a realitás elfogadása miatt olyan megoldást próbál nyújtani, ami nem a közösségi média kizárásán alapul. Abból indul ki, hogy a közösségi média, a képmegosztás a gyerekek mindennapjainak része és az ebből való kimaradás nem reális. A mentor ebben a világban próbálja a gyereket támogatni, ezzel csökkentve a közösségi média negatív hatásait.
A techpozitív szemlélet miatt viszont Heitner nem csak a negatív hatások tompítására ad tanácsokat. Szerinte érdemes ösztönözni a gyerekeket, hogy ha már használják a közösségi médiát, akkor osszanak meg pozitív tartalmakat. A többiek így pozitív teljesítményt társítanak majd hozzájuk. Heitner javasolja az osztályblog indítását is, ami egyfajta gyakorlóterepe lehet a kreatív tartalommegosztásnak. Ez szerintem egy előremutató megközelítés. Jó példája annak, hogy a digitális tudatosság nemcsak „kármérséklésről” szól, hanem a „holtponton” túljutva pozitív teljesítmények, élmények alapja is lehet.
De mindez valószínűleg csak a jéghegy csúcsa. A közösségi média és a nyilvánosság szerepe a tinédzserek életében egy igen bonyolult ügy. Valószínűleg nem véletlenül fog erről szólni Heitner következő könyve, aminek címe: Growing Up in Public (magyarul kb. úgy fordítható, mint a Képernyőtudatos család egyik fejezete: felnőtté válás a nyilvánosság előtt).
Tartalmi szempontból a gyerekek online biztonság per se nem hangsúlyos ebben a könyvben. Önálló fejezetet legalábbis nem kapott. A releváns helyeken Heitner többször is említi a biztonsági és az adatvédelmi beállításokat, de nem ez a fókusza a könyvnek. Ha valakit kifejezetten ez a téma érdekel, akkor a Szülők nagy mobilkönyvét tudom ajánlani, amiről itt írtam.
🤔Reflexió
A Képernyőtudatos család számomra egy meghatározó könyv volt, legfőképpen a mentori és techpozitív szemlélete miatt. A gyerekek online tevékenysége kapcsán ugyanis könnyen előtérbe kerülhetnek a biztonsági szempontok, a kockázatok, ami korlátozás alapú digitális tudatossághoz vezethet. A mentori szemlélet nem tagadja ezeket a kockázatokat, de a korlátozást kiegészítő, néhol meghaladó, a gyerekek digitális tudatosságát erősítő eszközöket alkalmaz és a technológia pozitív oldalára is hangsúlyt fektet.
A könyv többféle eszközt nyújt a mentoráláshoz. Ezek közül kiemelendők a gyerekkel való beszélgetést segítő kérdések, amik jó mankók lehetnek a bonyolult témákhoz. Az okostelefon vásárláshoz, vagy az alkalmazások letöltéséhez tartozó útmutatókban is sok jó gyakorlat benne van, kiindulópontnak kiválóak. Kevésbé konkrét, de fontos „szemléletbeli” eszköz az empátia, ami a mentorálás kiindulópontja.
A mentorálás módját Heitner a család, az iskola és a közösségi média területén is bemutatja. Egyúttal mélyebb betekintést is enged ezekbe a területekbe azáltal, hogy a saját szakértői tevékenységéből, illetve különböző forrásokból hoz, néha egészen meghökkentő példákat.
Makroszinten a könyv struktúrája áttekinthető, a fejezetek szintjén logikus a felépítése. A fejezeteken belül viszont néha összekavarodnak a szálak, és kevésbé összefüggő témák kerülnek egymás mellé, ami az olvashatóságot nem zavarja, de megnehezíti a gondolatmenetek követését. Ez a fajta kavarodás egyébként szerintem a digitális tudatosságról szóló korai művekben műfaji sajátosság. A terület relatíve fiatal, és főleg az újabb problémáknál elsőre nem mindig egyértelműek az összefüggések. A Képernyőtudatos család pedig 2016-ban (!) jött ki, amikor ezek a problémák nagyon újnak számítottak.
Egy évre rá, 2017-ben jött ki Jean M. Twenge (pszichológus és generációs szakértő) iGen című könyve, ami a közösségi média és a digitalizáció tinédzserekre gyakorolt hatását vizsgálta. Megdöbbentő, hogy a Képernyőtudatos család (korát szerintem jóval megelőzve) a mentorálással már ekkor egyfajta megoldást kínált arra problémára, amit igazából csak ekkor kezdtek el megfogalmazni.
Aztán lehet, hogy a közösségi média társadalmi szintű korlátozása kerül majd előtérbe, vagy más elvek mentén kezdik el tervezni az online felületeket. Addig (és szerintem azután is) a Képernyőtudatos család szemlélete, az ott található eszközök nagy segítséget és perspektívát nyújthatnak a gyerekek digitális tudatosságának kialakításához.
Angol nyelvű könyv
Cím: Screenwise – Helping Kids Thrive (and Survive) in Their Digital World
Szerző: Devorah Heitner
Kiadó: Routledge
Kiadás éve: 2016
Oldalszám: 256
ISBN: 978-1629561455
Magyar kiadás
Cím: Képernyőtudatos család – Hogyan neveljünk digitális bennszülötteinkből digitális írástudókat?
Kiadó: HVG könyvek
Kiadás éve: 2018
Oldalszám: 288 (kb. 2 LEGO kocka vastag)
Fordító: Weisz Böbe
ISBN: 978-9633045893
Áruházak: HVG, Libri, Bookline
Értékelés: 8/10
A bejegyzés elkészítéséhez szükséges idő: 36h
Est. GSS: 25
Bármilyen kérdést, észrevételt szívesen várok az info@kiberitiner.hu címre [beta verzió - a válaszüzenet lehetséges, hogy a spam mappába kerül], vagy lehet itt is üzenni: @goSzoke .
A digitális tudatossághoz kapcsolódó forrásokat itt találsz.